Trivselregler

1. Om allmän aktsamhet

a) Tänk på att vara rädd om och väl vårda föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt.
b) Om akut skada inträffar i huset tag i första hand kontakt med någon i styrelsen eller fastighetsskötarfirman enligt anslag i trapphusen.

2. Om säkerhet

a) Kontrollera att samtliga dörrar i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.

b) Släpp inte in okända personer i fastigheten.

c) Utrusta lägenheten med brandvarnare, brandfilt och brandsläckare.

d) Meddela grannar eller styrelsen om Du är bortrest under en längre tid.

3. Om gemensamma kostnader

Var sparsam med el och vatten i fastighetens gemensamma utrymmen.

4. Balkonger

Balkonger får inte användas för:
a) permanent förvaring av föremål som inte hör till normal balkongmöblering.
b) skakning av mattor, sängkläder m.m.
c) grillning med kolgrill är inte tillåtet på balkongen. (el- eller gasolgrill får användas på balkongen)

Blomlådor får inte placeras utanför balkongräcket. Balkonger får inte glasas in.

5. Gården

a) Gården får användas för privata arrangemang.
b) Marschaller och andra lyktor ska placeras på ett brandsäkert vis.
c) Grillar ska placeras på den stenlagda ytan.

6. Husdjur

Innehavare av husdjur ska övervaka att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten. Rastning får inte ske på föreningens gård.

7. Tvättstuga

Föreningen har två tvättstugor. Bokningsschema och särskilda ordningsregler finns anslagna i och utanför tvättstugorna. Mattor eller annat som riskerar att skada tvättmaskinerna får inte får tvättas i föreningens maskiner.

8. Cyklar, barnvagnar och rullatorer

Cyklar ska placeras i cykelrummet eller i cykelställen. Barnvagnar, rullatorer eller annat brännbart material får inte placeras i trapphusen.

9. Avfallshantering

Hushållsavfallet källsorteras i föreningens miljöhus. Felsorterat avfall medför extra kostnader för föreningen. Skrymmande och farligt avfall ska transporteras till en återvinningsstation.

10. Källare, vind och trapphus

På vind och i källare får personliga tillhörigheter endast förvaras i lägenhetens förråd. Gångarna ska hållas fria från saker. Undvik att förvara stöldbegärlig och fuktkänslig egendom på vind och i källare. Av brandsäkerhetsskäl får inte några föremål förvaras i trapphusen.

11. Matning av fåglar

Matning av fåglar är inte tillåten inom fastigheten på grund av att matrester riskerar att locka till sig skadedjur.

12. Parabolantenn

Det är inte tillåtet att sätta upp parabolantenn eller annan utomhusantenn på fasad eller balkongräcke.

13. Störningar

För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av sina grannar. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t.ex. i trapphus och tvättstuga.

Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa mellan klockan 22.00 och 07.00. Du bör därför undvika att köra tvätt- och diskmaskiner under denna tid. Ska du ha fest informera grannarna i god tid innan.

14. Andrahandsuthyrning

Uthyrning i andra hand kräver styrelsens samtycke. Begäran om samtycke ska vara skriftlig och innehålla skälet för begäran, tidsperiod och vem som ska hyra lägenheten.

15. Lägenhetsunderhåll

Bostadsrättshavare ansvarar för att underhålla lägenheten. Vad som ingår i lägenheten och som ska underhållas framgår av föreningens stadgar.

16. Förändringar i lägenheten

Mindre förändringar får göras i lägenheten. Du får t.ex. lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Mer omfattande förändringar kräver dock styrelsens tillstånd, t.ex. om Du vill ta ner en vägg, dra nya rör i kök och badrum. Kontakta alltid styrelsen innan Du sätter igång! Tänk också på att ta hänsyn till de omkringboende när Du utför bullerstörande arbeten i lägenheten.

17. Om Du ska flytta

Fråga styrelsen vilka rutiner som gäller vid överlåtelse. Tänk på att den som övertar Din lägenhet också ska godkännas som medlem i föreningen innan inflyttning får äga rum.

Utöver dessa ordningsregler gäller föreningens stadgar. För mer information se www.kilian9.se

2021-06-22